CLdN, MSC Zoë, Katoen Natie, DB Cargo en brand | Flows

2022-05-29 08:08:12 By : Mr. xianxun Liu

Als abonnee heeft u onbeperkt toegang tot alle journalistiek op flows.be

Bij transportbedrijf Missiaen in Asse zijn twee trekkers uitgebrand, Katoen Natie keert eigenaar Huts een dividend uit van 254 miljoen euro, CLdN RoRo beleefde naar eigen zeggen in 2021 een boerenjaar en de Oostendse luchthaven boekt beste resultaat.

Bij transportbedrijf Missiaen in Asse zijn in het weekend van 1 januari 2022 twee trekkers uitgebrand. Vorige week gingen in dezelfde gemeente nog 32 vrachtwagens in vlammen op bij bouwbedrijf Carro-Bel. Achteraf bleek die laatste brand aangestoken. Of er een verband bestaat tussen de twee brandhaarden is nog niet duidelijk. (YDS) 

Drie jaar na de ramp met de ‘MSC Zoë’ is er bijna 90.000 kilo afval van overboord geslagen containers uit de Waddenzee gehaald. Dat hebben de initiatiefnemers van de actie CleanUpXL bekendgemaakt. In de nacht van 1 op 2 januari 2019 verloor de ‘MSC Zoë’ tijdens een zware storm 342 volgeladen containers boven de Nederlandse en Duitse Waddeneilanden. Een deel van de containers spoelde aan op Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Andere zijn van de zeebodem gehaald of drijvend gevonden. Meer dan drie miljoen kilo lading kwam in zee terecht. Veel rommel is opgeruimd, maar lang niet alles, aldus CleanUpXL. (AB)

Voor het tweede jaar op rij tekent het vrachtvervoer via de luchthaven van Oostende mooie resultaten op. Het verhandelde vrachtvolume steeg het voorbije jaar met 17,8% tot 62.000 ton, het beste resultaat in tien jaar tijd. Naast EgyptAir, die al vele jaren voor de luchthaven kiest, voerde ook Qatar Airways vluchten uit naar Oostende. Sinds mei is de luchthaven vast opgenomen in het routenetwerk van Qatar Airways. Naast de vaste carriers verwelkomde Oostende dit jaar ook enkele tijdelijke klanten als SilkWay West Airlines, Etihad Cargo, Mesk Air en Air Belgium. (MDV)

Zonder exacte cijfers bekend te maken, beleefde CLdN RoRo naar eigen zeggen in 2021 een boerenjaar. “We behandelden zestien procent meer vracht dan in de vorige jaren en voegden tien procent capaciteit toe aan onze diensten met Ierland en het Verenigd Koninkrijk”, meldt de Belgisch-Luxemburgse shortsea operator. In december werd de vloot versterkt met de nieuwe ‘Faustine’. Die kan ook op lng varen, wat past in de strategie om de CO2-uitstoot per ton vracht te verminderen. (RJ)

De logistieke reus Katoen Natie keert eigenaar Fernand Huts een dividend uit van 254 miljoen euro. Dat is minder dan een jaar eerder na een winstdaling bij de groep. Zo meldt de website ‘De Rijkste Belgen’. Katoen Natie slaagde erin, ondanks corona, de geconsolideerde omzet in 2020 boven 2 miljard euro te houden. De nettogroepswinst kende een daling van bijna 15% tot net geen 93 miljoen euro. Dat verklaart mogelijk waarom het dividend voor Huts is afgenomen. Vorig jaar ontving hij 296 miljoen euro. (JD)

Spooroperator DB Cargo gaat in opdracht van Solvay zorgen voor een trafiek van kalksteen tussen de kalksteengroeve Les Petons in het Waalse Walcourt (provincie Namen) en het Duitse Millingen. Het gaat om zeven roundtrips per week. De verbinding bestond al, maar werd tot voor kort uitgevoerd door spooroperator Lineas. De kalksteen is bestemd voor een fabriek die natriumcarbonaat produceert. (KH)

De Nederlandse Mededingingsautoriteit ACM heeft investeerder Infracapital toestemming gegeven voor de overname van inlandterminaloperator MCS. Voor ACM was het geen bezwaar dat Infracapital ook al eigenaar is van concurrent BCTN. Door de overname krijgt de investeerder elf inlandterminals in handen, drie van MCS en acht van BCTN. De terminals van MCS bevinden zich in Noord-Nederland. MCS vervoert met elf schepen jaarlijks zo’n 100.000 containers voor met name exporteurs van landbouwproducten. BCTN is behalve in Nederland ook in Meerhout, Geel, Beringen en binnenkort in Lommel aanwezig. (AB)

Schrijf u nu in op de gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Op alle verhalen van Flows rust copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video (fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar [email protected] © 2022 Flows - alle rechten voorbehouden